Trh práce je v ekonomické teorii chápán za předpokladu dokonalé konkurence, kdy je velký počet nabízejících i poptávajících a žádný nemůže ovlivnit mzdovou sazbu. Práce je chápána jako činnost, jejímž nositelem je člověk a ovlivňuje jí řada neekonomických faktorů, což působí zejména na vývoj nabídky po práci na tomto trhu.
Poptávka po práci je určená množstvím práce, které firma najímá při různých úrovních ceny práce, jinak řečeno při různých mzdových sazbách. Maximalizace zisku firmy se dá dosáhnou tím, že najímá takové množství práce, při němž se vyrovnává příjem z mezního produktu práce s mezními náklady na práci.
Z principu věci je tedy logické, že nositel práce čili zaměstnanec poptává práci, která bude odměněna co nejvyšší mzdovou sazbou a cílem firmy je naopak maximalizace zisku, které se dá dosáhnout mimo jiné i co největším snížením nákladů.
Tři základní způsoby, jak dosáhnout zvýšení mzdy na trhu jsou:
1. Mzdový práh
Mzdový práh vzniká při vyjednávání se zaměstnavateli v daném odvětví. Během tohoto procesu je stanovena minimální mzda, která svou úrovní převyšuje rovnovážnou mzdu. Tato mzda přestavuje pro firmu výši mezních nákladů na práci. Mezními náklady chápeme náklady, které firma vynaloží na každého dalšího zaměstnance.
2. Snížení nabídky práce
Pro to, aby se snížila nabídka práce, musí být dosaženo dvou předpokladů. Jedním z nich je existence odborů a jejich schopnost snížit počet svých členů. Druhou podmínkou je schopnost odborů přimět zaměstnavatele zaměstnávat pouze členy odborů. Efektem je snížení poptávaného množství práce a zvýšení mzdy.
3. Zvýšení poptávky po práci
Ke zvýšení mzdy dochází současně se zvýšením zaměstnanosti. Způsob, jakým toho lze dosáhnout je přimět spotřebitele ke zvýšení poptávky po jimi vyráběném zboží a pokusit se omezit prodej konkurenčního zboží. Dalším způsobem je zvýšení produktivity práce.
Orientujete se na trhu práce v reálném životě a využili jste někdy teoretické znalosti k lepšímu porozumění?